Iván és Tsa Zalaegerszeg Fogászat Logo

H-8900 Zalaegerszeg, Munkácsy M. u. 14-16.

Tel.: +36-92/511-223 Mobil: +36-30/985-4366

e-mail: info@zalaifogorvos.hu

nyitvatartás: hétfő-péntek: 8.00-20.00

Altatás

Kedves páciensünk!

Önök közül sokakban kellemetlen emlékként merül fel félelem a fogorvosi széktől, a fúró hangjától, a szagoktól, a helyi érzéstelenítés fájdalmától, a kezelés esetleges kellemetlenségeitől. Van, akit szellemi fogyatékossága akadályoz meg a mindennapi fogászati ellátásban. Másoknál a fokozott garat és nyelési reflex csaknem kivitelezhetetlenné teszi a kezeléseket. Ezért határoztuk el, hogy egyes fogászati beavatkozásokat bódításban, vagy altatásban ajánljuk fel Önöknek.

ELŐNYÖK:

• Önnek nem kell átélnie a fogászati, szájsebészeti kezelés esetleges kellemetlenségeit.
  • Rövidebb idő alatt több beavatkozáson esik át.
  • Számunkra lehetővé teszi a gyorsabb, precízebb kezelést.

Mit jelent a bódítás, mit jelent az altatás?

Bódításról akkor beszélünk, amikor a páciens nyugodt, szendergő állapotban van, de kontaktusba vonható, utasításokat végrehajt, garat és nyelési reflexei, saját légzése megtartott. Igazából ez átmenet az éber tudat és az altatás között. Rövid (pár perces) fogászati beavatkozások elvégzésére alkalmas.

Altatás esetén Ön mélyen alszik (eszméletlen állapotban van) , garat és nyelési reflexei, illetve saját légzése gyógyszeresen elnyomott, emiatt lélegeztető csövön át altatógéppel lélegeztetjük. Keringési és légzési paramétereit jóval szorosabban követjük nyomon. Hosszabb ideig tartó fogászati vagy szájsebészeti beavatkozások esetén javasoljuk. Elkerülendő az elhúzódó ébredést, az altatás nem tarthat tovább 1,5 óránál. Amennyiben több időre van szükség, több lépésben javasoljuk a kezelést. Egy altatás során így is módunkban áll több fogászati beavatkozást egyszerre, teljesen észrevétlenül elvégezni.

Mik az első lépések?

A bódítás (éber állapotban végzett szedálás), illetve az általános érzéstelenítés ( altatás ) ambuláns sebészet formájában történik. Amennyiben Ön eldönti, hogy élni szeretne a fenti beavatkozások nyújtotta előnyökkel, fogorvosától egy egészségi állapotfelmérő – kórtörténeti kérdőívet kap, melyet kitöltve, aláírva kérünk vissza. Ezt áttanulmányozva döntjük el, hogy műtét előtti speciális vizsgálatokra szükség van-e. Fiatal-középkorú, egészséges pácienseink esetén előzetesen legfeljebb laborvizsgálat szükséges. Idősebb, vagy kísérőbetegségekkel is rendelkező pácienseink az altatás előtt napokkal altatóorvosunkkal is találkoznak, melyre már labor vizsgálati eredménnyel, ill. amennyiben szükséges, fél évnél nem régebbi tüdőszűrő lelettel érkeznek.

Mi történik a műtét napján?

Kérjük, hogy a megbeszélt időben jelenjen meg klinikánkon. Nagyon fontos, hogy megérkezését megelőzően 6 órával ne egyen, ne igyon semmit. Pontos érkezés esetén lehetőségünk van előkészítő tablettákkal az altatást, fájdalomcsillapítást megkönnyíteni. Elegendő idő jut arra, hogy (amennyiben ez még nem történt meg) az altató orvos Önt megvizsgálhassa, és esetleges kérdéseire választ kaphasson. Kérjük, hogy kényelmes, nyakrészénél nyitható, laza ruházatban érkezzen.

Miután kényelmesen elhelyezkedett a kezelői székben

Vékony műanyag kanüllel vénát biztosítunk az alkarján, amelyen keresztül altató, ill. fájdalomcsillapító szereket fogunk adni. Ezen a kis szúráson kívül más fájdalmat nem szabad, hogy érezzen. EKG-t, automata vérnyomásmérőt, oxygen érzékelőt helyezünk fel a mellkasára, felkarjára, ujjára.

Elaltatását követően egy speciális lélegeztető csövet vezetünk a légcsövébe. Mivel altatása során nyelési és köhögési reflexeit és légzését gyógyszeresen elnyomjuk, ezen a csövön keresztül tudjuk lélegeztetni, ezen a csövön keresztül kap oxygen-altatógáz keveréket, illetve ez a cső gátolja meg, hogy gyomortartalom, nyál, vér, fogdarab, tömés jusson a tüdejébe (aspiráció). A kezelés befejeztével megvárjuk, míg saját légzése visszatér, eltávolítjuk a lélegeztető csövet, majd csak ezután ébred fel. Az altatás után még legalább 3 órát megfigyelésünk alatt tartjuk. Amennyiben a kezelés során szövődmény nem lépett fel, az altatásból teljesen felébredt, önállóan fogyaszt folyadékot, nincs fájdalma és hányingere, Önt kísérőjével otthonába bocsátjuk. Az altatást követő 24 órában Ő felelős azért, hogy többek közt gépjárművet ne vezessen, tömegközlekedést ne használjon.

Az általános érzéstelenítés kockázata

Felléphet gyógyszerekkel szembeni túlérzékenységi reakció, fogsérülés, vagy aspiráció. Azonban minden tudásunkkal, gyakorlatunkkal és technikai hátterünkkel arra törekszünk, hogy Ön minél nagyobb biztonságban érezhesse magát. Emiatt azokban az esetekben, amikor a fogászati kezelés teljesen fájdalmatlan, illetve az Önök együttműködése is szükséges, nem ajánljuk az altatásban történő beavatkozásokat.

Dr. Nagy Tamás

Tájékoztató árak